Jagaren

Jägaren under sin tid som patrullbåt i den svenska Marinen

Vi var 15 passagerare från SödRa som fick möjlighet att anmäla oss till utfärden enligt principen ”först till kvarn”. Utöver de 15 som fick möjlighet att följa med på båtutfärden, så fanns 7 reservplatser i det fall förhinder uppstod hos någon. Alla, inklusive de som inte fick möjlighet att delta på båtresan, fick dock en proffsig förevisning av basen och de olika fartygen, radiomuseet och klubbstationen SK0MTB.

IMG 5033

Presentation av Gålöbasen och genomgång av dagens schema.  Fr.v Nisse/SM0FNV, Ninna ordf. (FSvP) och Christer/SA0BFC ordf SK0MTB

Vi samlades på morgonen kl. 10:00 vid grindarna utanför Gålöbasen och blev sedan ”lotsade” ner till basen för en presentation och historisk bakgrund.
Vi besökare delades in i 3 grupper och guidades av, för de flesta av oss, välkända namn som C-G/SM5CTM (tidigare ordförande), Nisse/SM0FNV (ledamot) och Christer/SA0BFC (webmaster mm). Dessa herrar är också mycket engagerade i Gålöbasen och Radiomuséet. Man har bl.a. byggt en replika av radiohytten på motortorpedbåten (T121) Spica och alla apparater är som på orginalet, och dom fungerar.

IMG 5061

Replika av radiohytten på motortorpedbåten (T121) Spica. Det är härifrån SK0MTB sänder under SödRa:s QO-nät på söndagar kl. 10:00

IMG 5049

Här t.v. syns C-G/SM5CTM berätta om basen inför en av de tre besöks-grupperna.

IMG 5040

Nisse/SM0FNV förevisar operatörsutrustningen i sändarkärra 302 som finns uppställd utanför museet.

Tobias 1

Rune (i mitten), Hamnkapten på Gålöbasen, berättar om olika utställningsföremål inne i hallen som kallas ”intensiven”, en kvarleva från tiden när Motortorpedbåtarna var förlagda till Gålöbasen. Rune har varit med från basens början och kan det mesta som är värt att veta.
Foto: Tobias Jonson/SA0BUT

Efter vår guidade rundvandring och nödvändig säkerhetsgenomgång inför resan, så startade vår 5-timmars båtutfärd till kajen vid Vasamuseet, mitt emot isbrytaren Sankt Erik. Där skulle hon sedan ligga en vecka.

IMG 5075

Närmast på bild, Jägaren vid Gålöbasens kaj. Bortom Jägaren syns Robotbåten Ystad och Torpedbåten Spica

Molly 1

Landgången på plats. På bilden ser vi Tobias/SA0BUT
Foto: Molly Viklund

Molly 2

Ombordstigning. Till höger ser vi en glad och förväntansfull Moses. Dagen till ära iklädd en äldre sjöbefäls-uniform som han kommit över för 30 spänn.
Foto: Molly Viklund

Själva resan gick fantastiskt fint. Sjön var lugn, och det gungade måttligt. Redan efter någon timma, så bjöd fartygets kock, Christer, på stekt fläsk med löksås och kokt potatis eller Spaghetti och köttfärssås för den som ville. Man brukar säga att ”sjön suger” och visst stämmer det. Maten var fantastiskt god och vi blev rejält mätta. Stort TACK till fartygskocken Christer!

kocken

Vår fantastiska kock med lämplig skyddsklädsel

IMG 5081

Bild från kommandobryggan. Närmast ser vi manöverofficeren (MANO) och till höger fartygschefen (FC)
Till vänster om MANO, utanför bilden, står rorgängaren.

IMG 5083

Här ser vi Ninna, som för dagen är rorgängare ombord. Apparaten hon pekar på visar rodrets läge.

IMG 5086

Här vankas mat. Notera hur Jack (t.v.) blundar och njuter av kockens utsökta lunch.

Ett stort TACK också till övriga 10-talet besättningsmedlemmar för en riktigt trevlig resa, ert fantastiska engagemang och bemötande!

IMG 5088

I maskincentralen vakar P-O, en av maskinisterna ombord. Bakom glasdörren finns de två motorerna, där vistas man inte utan rejäla hörselskydd!

IMG 5100

Yvonne/SA0YLY och däcksbefälet på backen (längst fram på fartyget) har ett kanonsamtal.

Efter att vi kommit iland, så stod en hyrd buss och väntade på oss framför Vasamuseet, för bekväm transport tillbaka till Gålöbasen så att vi kunde hämta våra bilar.

Ett speciellt tack också till vår ordförande Stefan/SM0ASB och vår förening SödRa som möjliggjort denna fantastiska upplevelse!

Robert Malmqvist/SM0TAE

Bilder (om inte annat anges): Robert/SM0TAE
Bildtexter: Robert/SM0TAE

Vill du läsa mer om Jägaren och radioklubben Torpedbåtsgnistarna SK0MTB, så besök gärna deras hemsida:  https://navyradio.se/fartygen/V150

För dig som är intresserad att se fartyget så finns det möjlighet fram till mitten av augusti. Hon ligger då förtöjd nedanför Wasamuseet, bredvid Sankt Erik. En del helger, lite beroende på tillgång till personal. är det också visning av fartyget. Vid några tillfällen, preliminärt 12-13 augusti erbjuds också kortare turer i saltsjön till ett överkomligt pris.
Kolla HMS Jägarens sida på Facebook för mer info.

Senare i höst, den 9 september, anordnas "En Dag I Paradiset" när det är öppet hus på Gålöbasen. Då kan du besöka radiomuséet och också köpa biljetter för kortare turer med de olika fartygen.