På lediga stunder finns det ibland möjlighet att besöka amatörstationen på ITU, 4U1ITU som nu, under världsradiokonferensen, använder specialsignalen 4U1WRC. Det är en imponerande klubbstation med allehanda avancerade apparater.

ITU-HAM1-495x370

Det är vanligen flera besökare på stationen som passar på att försöka få kontakt med sina hemländer eller bara sänder ut ett CQ för att se vilka som svarar.

4U1ITU och 4U1WRC är populära signaler som när de dyker upp ofta skapar pile-ups varför det kan krävas lite tid om man sätter sig ner och böärjar sända.

Passa på att försöka få ett QSL från 4U1WRC, det kommer att dröja till 2015 innan du får chansen nästa gång!

Under det senaste året har flera förbättringar gjorts och för bara några veckor sedan kom ytterligare styrelektronik för att styra de stora antennerna uppe på taket, både rotorer men också en större antennväxel som kopplar ihop de olika antennerna med den rigg som för stunden vill sända på resp band. Meningen är att det ska vara idiotsäkert så att inga felaktiga hopkopplingar ska kunna göras som riskerar att skada något.

Dessvärre är det dock inte alltid helt "amatörsäkert". En japansk besökare nyligen fick det inte att fungera eftersom det behöver startas upp i en speciell ordning. Han började lossa alla sladdar bakom apparaterna för att felsöka...  Numera finns det en webkamera i taket som ska avslöja om någon kopplar om något.

Notera antennväxeln uppe till vänster, de grå burkarna, och delar av styrningen för rotorer mm strax under. Resten finns i ett antal svarta burkar kopplade till radioapparaterna.

ITU-HAM2-495x414

I den kommande veckan firar för övrigt klubben 50-årsjubileum med en jubileumsfest med middag och mingel.