StartLänkarAntenner

Länkar - Antenner

Länkar till artiklar om antenner

OBS! SödRa tar inget ansvar för innehållet på de externa webplatserna!

Moxon-antenn för 6 m

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan

Från Larry, WA0WOX kommer en intressant Moxonantenn som han kallar MOXON. Den ser lite ut som en torkställning där en ram av plast bär upp en lite tjockare tråd. Antennen kan byggas på lite olika sätt.

Ny försäljare av amatörantenner

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan

Vortex Antenna Systems, ett nytt företag baserat i logoEngland har nyligen börjat sälja antenner för amatörradio.

Vortex ägs och drivs av IOTA-entusiasten Steve Lawman (G0UIH/VK2IAY/3D2FI) tillsammans med sin XYL, Gail. Kontor och verkstad finns nära Peterborough i England.

Dipol för den trångbodde

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan
Från en medlem kom ett tips om en ändmatad dipolpropump_bb150x100px som genom sin konstruktion väl lämpar sig både för portabelt bruk och för den som inte har så stora ytor att sätta upp antennerna på. Antennerna fick under hösten en ny leverantör som också har en del annat kul, t.ex telegrafinycklar.

Vattenantenn - nästa byggprojekt?

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan

En vattenantenn i trädgården? 

Här har vi hittat en intressant film som visar hur man kan skapa en bredbandig antenn från HF till UHF genom att använda en stråle med saltvatten som antennelement! 

Antennen är främst tänkt som nödantenn eller ombord på militära båtar men täcker väl amatörbanden. Den kan dels användas som en fri vattenstråle eller kapslad i ett plaströr så att vattnet kan återanvändas.

W8JI - antenner, förstärkare mm

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan

Antennas, Radios Amplifiers, Baluns and Receiving, Systems for HF

Intressant sida med mycket olika ämnen. Du hittar den här

Magnetisk loopantenn för HF

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan

Programvaror för att räkna på magnetiska loopantenner.

Läs mer på W2BRI's sida om Magnetic loops här

Bredband HF vertikal

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan
Intressant text om bygge av en bredbandig vertikal antenn för HF. Läs mer här

Antennmaster

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan
Intressant sida om bl.a. antennmaster av mycket hög kvalitet: www.teleskopmast.de

The Windom Handbook

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan

En mycket uttömmande beskrivning av Windom-antenner

Läs mer här

Sida 1 av 2

Free counters!

Kommande träffar

Saknar du ditt användarnamn?

Om du saknar dina inloggningsuppgifter,

klicka här!

Logga in

GTranslate

Våra klubbfrekvenser:

Länktips - Ditt bidrag!