Button-feedback1

Button-nyaartiklar1

Button-foreningsinfo1

SödRa besöker radiomuseet på Gålö

  • PDF
  • Skriv ut
  • Skicka sidan

Lördagen den 23 september besökte SödRa Gålöbasen för att få höra mer om basens historia, se på fartygen som ligger där och för att titta på radiomuseet där det finns militär radio- och teleutrustning från 30-tal och fram till modern tid, mycket av det i fungerande skick.

Ett tiotal medlemmar hade begett sig ut till Gålöbasen i det fina höstvädret och besöket började i den södra hamnen där flera större fartyg låg förtöjda, bl.a den stora torpedbåten Spica och robotbåten Ystad, två riktigt imponerande fartyg som båda tjänstgjort i det svenska kustförsvaret, robotbåten Ystad så sent som en bra bit in på 2000-talet.

Alla fartygen på Gålöbasen ingår i Veteranflottiljen och flera av fartygen hade fått möjlighet att delta i den stora militärövningen Aurora 17 som pågick för fullt och vi hade turen att få se flera av fartygen, bla robotbåten Ystad lägga ut för att delta som målfartyg i övningen.

Robotbåten R142 Ystad

Ystad sjösattes 1976 och togs ur drift 2006 då hon övertogs av en ideell förening som sköter drift och underhåll av fartyget. Ystad har tre stora gasturbiner som vardera kan lämna 4300 hästkrafter! Starten av en sådan motor är en spektakulär upplevelse med mycket rök och stora eldsflammor som vi hade turen att få se under besöket.

Start av gasturbinerna på Spica

Vi gick vidare till den sk "Intensiven", och bl.a fick se innehållet i den stora radomen, glasfiberkåpan som innehåller radarantennen till Spica. Det är ett imponerade bygge med två stora radarantenner där elektroniken är rörbaserad och för sin tid mycket avancerad. En turbinmotor av samma typ som i Spica fanns också utställd till beskådan där liksom en motor av typen Isotta Frashini som finns i T46.

Vi gick vidare upp mot den norra hamnen och tittade på en av de mindre motortorpedbåtarna, T46, som låg vid kajen. T46 tillverkades 1957 och användes i aktiv tjänst fram till 1975 då den övergick till en grupp entusiaster med H.K.H Carl XVI Gustav i spetsen. Idag drivs och underhålls T46 av föreningen T46 Vänner. T46 har tre motorer som vardera har 18 cylindrar med en cylindervolym av 57 liter och som var och en kan kan leverera 1500 hästkrafter.

En av de stora huvudmotorerna i T46

Den serien av motortorpedbåtar ersattes i mitten av 70-talet av de nya patrullbåtarna i Huginklassen. De blev välkända i samband med ubåtsjakterna i Hårsfjärden på 80-talet där de tillsammans med bl.a Vertolhelikoptrarna jagade okända ubåtar.

Till sist kom vi till radiomuseet som drivs av radioklubben Torpedbåtsgnistarna SK0MTB. I museet finns radio- och telemateriel från 30-tal och framåt och många av apparaterna är i fungerande skick. I shacket finns många olika apparater som funnits ombord på olika svenska fartyg, från 3 W radiostation m/39 till de betydligt modernare Ra722/844 och Ra 800 som båda används fortfarande även om de båda har många år på nacken nu.

Insidan av 3 W Uk-station m/39

Interör från radioshacket med 50 W KV-sändare m/54 till vänster, 10 W KV-station m/44 uppe till höger och mottagare BRT 4005 nere till höger.

 

De olika apparaterna ska inte bara sparas och visas upp utan de ska, så långt som möjligt, fungera också. Många av apparaterna är också reservdelar för fartygens behov och därför är det viktigt att de fungerar. För att kunna använda apparaterna har radioklubben organiserats som en amatörradioklubb och det är också nästan uteslutande radioamatörer som driver föreningen. På det sättet kan vi använda radioutrustningen på amatörbanden istället för de militära frekvenserna och många av motstationerna är mycket intresserade när de hör talas om våra till åren komna stationer.

Radiohytten i Spica

Efter några intensiva timmar var besöket slut och alla verkade nöjda med besöket på Gålöbasen och Veteranflottiljen.

Läs mer om radiomuseet och Veteranflottiljen här.

 

 

 
Free counters!

GTranslate

Våra klubbfrekvenser:

145,425 MHz resp RU6/R3x. För D-star 434.575 Mhz (-2 MHz). På KV: 3633 kHz, varje sönd kl 10.

Feedback

Vi uppskattar alla förslag och ideer. Klicka nedan och skicka oss dina tankar om vår webplats.

In English

We appreciate all feedback on our web-site. Please click below and submit your thoughts and ideas.

Feedback - Klicka här