Start

UTMRKT_2011_logorFöreningen har fått kommunens godkännande och är en Utmärkt Förening!

Läs mer!

About us

uk-flag    Interested in radio technology or Amateur radio and want to meet other people sharing the same interest?

Read more here ...

Voice of America - vågutbredning

Voice of America är en av de mer respekteradenews-reporter nyhetskanalerna sedan 40-talet. Även om VOA idag finns på Internet så har deras utlandsprogram på KV hörts under lång tid och för att kunna prediktera hur väl sändningarna skulle kunna höras gjorde man ett prognosprogram för att beräkna vågutbredningen.

Det programmet har nu utvecklats vidare och har till slut blivit tillgängligt för amatörer och kan användas fritt under namnet VOACAP (Voice of America Coverage Analysis Program).

Certifikatkurser 2011

Våra certifikatkurser brukar alltid vara välfyllda och vi har fått önskemål om att erbjuda fler kursplatser. Vi planerar därför under 2011 att erbjuda tre certifikatkurser. Den första hölls med början i februari och en kommer som vanligt att starta under hösten. I sommar har vi genomfört en mycket uppskattad sommarkurs vid vår klubbstuga på Gålö i Stockholms skärgård som resulterade i ännu flera nya radioamatörer!

Kursavslutning

Nu har vi hållit kursavslutning och det var faktiskt så bra att alla som gjorde provet blev godkända, totalt åtta nya amatörer kommer i veckan att få sin nya signal. STORT GRATTIS !

Tidigare i veckan avlade Jonatan Östlund provet och klarade detta.
Klicka nedan så finns det lite bilder från kursen också. Text o bilder Lasse, FDO

Bygg en enkel luftlindad 1:1 balun

Bygg en All-band 1:1 "Choke Balun" utan ferriter

En balun använder man normalt för att anpassa en balanserad antenn till en obalanserad matning, t.ex en koaxkabel. En 1:1 "Choke balun" är egentligen inte en balun men används för att undvika att få RF-strålning på utsidan av koaxkabeln genom att man efterliknar en spole.

Tysk språkövning

För den som är bevandrad i tyska språketBuddy_graduate_svg_med och dessutom intresserad av antenner så finns det en bra antennhandbok som är både gratis och tillgänglig på nätet. Den heter "Rund um die Antenne" och är skriven av Max, HB9ACC.

Appar - nya flugan alla ska samla på

"Appar" har vi skrivit om tidigare, det är små programsmartphone.svg.med som körs i de numera rysligt populära smart-telefonerna. De små programmen gör olika kul saker, mer eller mindre bra och mer eller mindre nödvändiga, så är dom i alla fall rätt kul en del.

Höstkursen går mot sitt slut

Idag hölls den fjärde kursdagen på vår certifikatkursbooks_svg_med och en av programpunkterna var en trafikövning där deltagarna fick prova på att anropa varandra. En annan intressant programpunkt var när Lars, SA0BJL, höll en presentation av ett program som kan rita antenndiagram för dina antenner.

Antenndiagram

Vill du veta hur din antenn kommer bete sig innan du köper den, klipper kablar och börjar klättra i träd? Vad blir det för skillnad om jag sätter upp en horisontell dipol eller en kvartsvågs-GP på tomten? Vad spelar höjden för roll?

Med hjälp av ett simuleringsprogram kan man undersöka hur en antenn fungerar och hur funktionen påverkas när man ändrar parametrar som längd, höjd över marken och matningspunktens läge. Grafiska strålningsdiagram i 2D eller 3D ger tillsammans med information om förstärkning, impedans, SWR, resonansfrekvens och bandbredd, en bra bild av vad man kan förvänta sig av sin antenn.

SRS Nyhetsbrev 2 december 2010

SRS Företaget som finns kvar

Dagens tema: IC-7000 julradion

Falska CE-märken
D-STAR kväll
IC-7000 julklappen, under mikroskopet
IC-2200H som relästation och HotSpot
Bygga själv, historik
Bygg en antennavstämmare
Morseövningar från FRO
Lite om tum för hembyggaren
Färgtemperatur grader K, ljuskvalitet
Så säger radioamatörer
Voltbarometer, Amperebarometer, S-Barometer
BBC sänder visst.
SM5IO och raggningsfaktorn
Piratradio

CQWW klubbtillhörighet

CQWW och Södertörns Radioamatörer

När du tävlar i internationella tävlingar såsom CQWW så ange SödRa enligt nedan och skicka loggen även till mig så att klubben får tillgodoräkna sig poängen.

SK0QO Sodertorns Radio Amateurs

Sida 89 av 96

Annons

Sökning efter signal på QRZ.com:

Free counters!

Cookies på SK0QO.se Denna webplats använder 'cookies' för att spara statistik över hur webplatsen används. Cookies är små textfiler som lagras på din dator. Inga personliga data lagras och vi delar inte med oss några data till andra webplatser. Cookies är små textfiler som inte kan skada din dator. Bekräfta att du godkänner att vi lagrar sådana små statistikfiler på din dator: (även det valet lagras i en cookie)
Läs mer om Cookies här

RSS - Nyheter

QSL-lådan kollad 8 feb
Klicka för att se dina kort!

Kommande träffar

Saknar du ditt användarnamn?

Om du saknar dina inloggningsuppgifter,

klicka här!

Logga in

QO Web-Statistik

Besök idag:263
Besök igår:254
Besök denna månad:5138
Besök föreg. månad:9565
Besök totalt:347500
Max besök per dag:417

Om Cookies på SK0QO

Läs om Cookies här

Temperaturen på Södertörn är nu: -1.7
Akta! Nu är det halt ute!
Nyheter och SSA-bulle varje söndag 20.30 över vår repeater R3x/RU6

GTranslate

Våra klubbfrekvenser:

radio-waves-mdRepeaterlista för Stockholmstrakten hittar du här
För Skandinavien finns den här

PTS
Nya provfrågor för certifikatet
Klicka här för att läsa mer
HAREC
kunskapskraven för certifikatet
Klicka här för att läsa mer
PTS
Undantagsföreskrifter från 2015
Klicka här för att hämta den

ESR Resonans - ett spännande nyhetsblad för teknikintresserade.

Du hittar alla numren här

www.esr.se

Klicka på bilden!

Etik och trafikmetoder
iaru-logo

Författaren skriver själv "This is NOT a document for newcomers only, and this is not a document for DXers only. It is a document as well for old-timers and DXpeditioners"

Många tips på och sånt som är bra att veta. Läs mer här!