Start

UTMRKT_2011_logorFöreningen har fått kommunens godkännande och är en Utmärkt Förening!

Läs mer!

About us

uk-flag    Interested in radio technology or Amateur radio and want to meet other people sharing the same interest?

Read more here ...

Värva en ny radioamatör!

För dig som ännu inte kommit på något bra nyårslöfte så kanske jag kan få föreslå ett? Värva minst en person som är intresserad av att bli radioamatör! Det kommer att göra hobbyn gott eftersom antalet radioamatörer hela tiden minskar och medelåldern bland svenska amatörer närmar sig pensionsåldern...

Valberedningen informerar

Val av SödRa styrelseledamöter vid årsmöte 2017-03-05
Valberedningens förslag:

3 ledamöter för två år skall väljas:

     Innehas f.n. av: Kalle SM0NUE, Lasse SM0FDO och Yvonne SA0YLY.
     Kalle SM0NUE och Lasse SM0FDO accepterar förslag till omval.

God Jul!

Alla besökare tillönskas en riktigt
God Jul och ett Gott Nytt År!

                                    /Christer, webredaktör

Nu är det dags för en ny tidning.

Södrabladet nr 1-2017
Nu är det dags för en ny tidning.
Jag vill gärna ha in material till tidningen från DEJ.
Det kan vara enkla tips, liten eller större byggbeskrivning, referat från någon aktivitet, kåseri, presentation, tekniknyheter e t c.

Alfs bilder från julfesten

Se även Alfs SM0NHL bilder från julfesten på Delvita

SödRas årliga julfest

SödRas årliga julfest - i år på nytt sätt

25-talet SödRa-medlemmar ställde upp på vår julfest i fredags kväll 9:e dec på Restaurang Delvita i Jordbro.
Restaurangen lyste i julens färg genom den nya inredningen i rött o svart.

SSTV från rymdstationen

För dig som är nyfiken på hur det ser ut i rymdstationen kanske det kan bli en möjlighet om några dagar, den 8-9 december då besättningen på ISS sänder SSTV, Slow Scan TV, från rymden. Sändningarna sker dels den 8 december kl 12:35 - 18.00 UTC och dels den 9 december kl 12:40 - 17:40 UTC. Frekvensen är 145,800 MHz FM och man poängterar att man använder 5 kHz deviation istället för 2,5 kHz som är vanligt i Europa.

Lussefika på SK0BU - Tekniska Högskolans Radioklubb THR

Från Johann SM0XPH fick vi följande trevliga inbjudan:

Lussefika på SK0BU - Tekniska Högskolans Radioklubb THR

Kursen fortsätter

Kursen fortsätter

Vi har nu klarat av huvuddelen av kursen och har haft fyra intensiva veckoslut. Förra helgen var det djupdykning i radions innanmäte, både när det gäller sändare och mottagare. Den senaste helgens lördag gjordes ett diagnostiskt prov för att ge var och en kunskap om vilka delar som behöver pluggas mer.

SödRas julfirande fredag 9/12, kl 18:30 -21:00

Hej Alla SödRa-medlemmar!
– Nu är ett annorlunda, spännande “julbord” fixat, MEN:

Vi flyttar julfirandet till fredag 9/12, kl 18:30 -21:00 på “Restaurang Delvita” mitt emot Kvarnbäcksskolan i Jordbro.
Här finns gott om P-platser och möjlighet att åka buss 837 från Jordbro station ända fram till entrén.
F.d. Pizzerian är nyligen utbyggd till Restaurang med helt ny inredning, mycket i julens glada, röda färg.

Sida 4 av 89

Annons

Sökning efter signal på QRZ.com:
Cookies på SK0QO.se Denna webplats använder 'cookies' för att spara statistik över hur webplatsen används. Cookies är små textfiler som lagras på din dator. Inga personliga data lagras och vi delar inte med oss några data till andra webplatser. Cookies är små textfiler som inte kan skada din dator. Bekräfta att du godkänner att vi lagrar sådana små statistikfiler på din dator: (även det valet lagras i en cookie)
Läs mer om Cookies här

RSS - Nyheter

QSL-lådan kollad 10 apr
Klicka för att se dina kort!

Kommande träffar

sö 28 maj 10:00 - 10:30
QO-ringen på kortvåg
sö 28 maj 11:00 - 16:00
Öppet hus i klubbstugan
sö 28 maj 20:30 - 21:00
SSA-bulletin och lokaltrafiknät
on 31 maj 19:30 - 21:00
Ändrat program onsdag 31/5
lö 03 jun 08:00 - 17:00
Museiskeppshelg på isbrytaren Sankt Erik
sö 04 jun 08:00 - 17:00
Museiskeppshelg på isbrytaren Sankt Erik

Saknar du ditt användarnamn?

Om du saknar dina inloggningsuppgifter,

klicka här!

Logga in

QO Web-Statistik

Besök idag:135
Besök igår:194
Besök denna månad:5959
Besök föreg. månad:5845
Besök totalt:281555
Max besök per dag:388

Om Cookies på SK0QO

Läs om Cookies här

Temperaturen på Södertörn är nu: 27.4
Nu är det sommarvarmt!
Nyheter och SSA-bulle varje söndag 20.30 över vår repeater R3x/RU6

Våra klubbfrekvenser:

Antal besökare nu

Vi har 246 besökare online
radio-waves-mdRepeaterlista för Stockholmstrakten hittar du här
För Skandinavien finns den här

PTS
Nya provfrågor för certifikatet
Klicka här för att läsa mer
HAREC
kunskapskraven för certifikatet
Klicka här för att läsa mer
PTS
Undantagsföreskrifter från 2015
Klicka här för att hämta den

ESR Resonans - ett spännande nyhetsblad för teknikintresserade.

Du hittar alla numren här

www.esr.se

Klicka på bilden!

Etik och trafikmetoder
iaru-logo

Författaren skriver själv "This is NOT a document for newcomers only, and this is not a document for DXers only. It is a document as well for old-timers and DXpeditioners"

Många tips på och sånt som är bra att veta. Läs mer här!